Du kan bruge Analytics til at måle på en lang række elementer på dit site. Hvor mange besøgende kom sidste uge? Hvor stor en indtjening havde vi i februar måned? Hvor kommer de besøgende fra, og hvilke sider er de mest interesserede i?
Google Analytics er et uundværligt værktøj til at få enhver forretning til at vokse. Her er en række af de spørgsmål, jeg stiller mig selv, samt de mennesker jeg hjælper, når jeg får dem i gang med Google Analytics:
1. Hvordan finder dine besøgende dig?
Har du nogensinde undret dig over, hvordan folk finder din hjemmeside eller blog? Får du flest besøgende fra Facebook eller Google? Der er sikkert en lang række besøgende, der finder jer fra direkte trafik, men det kan være brugbart at vide præcis, hvordan de besøgende kommer ind på din side. I visse tilfælde besøger folk dig efter at have klikket på content fra andre sites (social media, blogs, etc.), også kaldt referrals.
Med Google Analytics kan du se præcist hvilke hjemmesider, de besøgende kommer fra. Hvis du har tilkoblet e-commerce, kan du tilmed se, om de besøgende har købt fra din side efter først at have besøgt referral-siden.
2. Hvor befinder dit publikum sig?
Analytics giver dig adgang til at se, hvor dine brugere befinder sig geografisk. Hvorfor er det vigtigt? Det kunne eksempelvis være, at du får meget trafik fra Bornholm, men det er ikke et sted, du sender dine produkter hen. Nu er Danmark et lille land uden tidszoner, men derfor kan det stadigvæk være relevant for dig at vide, om dine trofaste besøgende kommer fra det nordlige Jylland eller Vestamager.
3. Hvilket indhold er mest populært?
Det kan være yderst interessant og overraskende at se, hvilke sider folk foretrækker at besøge frem for andre. Det kan f.eks. være, at du har en blog med opskrifter, hvor en bestemt opskrift oplever langt større popularitet i forhold til de andre. Det kan også være, at du i din webshop ser, at der er stor popularitet på siden med rabat-tilbud. Ud fra den data kan du vælge at designe dine oplæg på anden vis – eller evt. skrive mere af en type indlæg, som de besøgende godt kan lide at læse.
4. Hvad er jeres mål?
Mål handler om, hvad du gerne vil have dine brugere til at gøre på dit site. Uanset hvilken type website du har, ønsker du at dine brugere foretager en form for handling. Det mest optimale ville være at få folk til at placere en ordre, men det behøver ikke at være handelsrelateret.
Det kan også dreje sig om, at du gerne vil indsamle flere folk til jeres e-mailliste, have dem til at udfylde en formular eller blive sendt videre til en landing-page. Hvorfor er mål vigtige? De fortæller os, hvordan vores hjemmeside performer.
5. Se hvem der besøger din side – live!
En smart funktion i Analytics er, at du er i stand til at se, hvem der besøger din side netop nu, og hvordan de opfører sig. Har jeres virksomhed netop lanceret en stor nyhed eller foretaget en stor ændring på jeres site? Er I midt i en produktlancering, og vil I gerne se, hvordan folk reagerer på jeres produkt? Så kan du med Analytics følge med i realtid.