UX er blevet en almindelig vending på kontoret – og ikke helt uden grund – efter som brugeroplevelsen er vigtigere end nogensinde. I dette blogindlæg fortæller Marketingassistent Camilla Norén om hendes oplevelse af et UX design kursus.
Med et hav af hjemmesider og apps at vælge imellem er det kundens helhedsoplevelse, som afgør, om han/hun bliver hængende og kommer igen. Det er her værktøjerne i UX kan bruges.
Førhen lå ansvaret for godt UX alene på designerens skuldre, men i dag er det alle led i virksomheden, som skal lære at forstå – og tage del i – brugeroplevelsen. UX er blevet en del af virksomhedens koncept, så det er naturligt, at hele ansvaret ikke længere kun ligger hos designeren.
Få en designmæssig og grafisk tankegang med et kursus i UX
I mit arbejde med marketing er jeg flere gange stødt på begrebet UX design. Jeg vidste inden kurset, at det handlede om kundens oplevelse af et digitalt (eller analogt) produkt, men manglede den grundlæggende forståelse for at kunne sætte mig ind i den designmæssige og grafiske tankegang.
Jeg var derfor ikke i tvivl om, at et UX design kursus ville gavne og give mig nogle gode værktøjer til at forstå de grafiske og visuelle valg, som på flere områder relaterer sig til mit daglige arbejde.
Mødet med instruktøren og de andre kursister
Et par dage senere sad jeg klar med 5 andre kursister, der – ligesom jeg selv – var spændte på at komme i gang med at lære og arbejde med UX design.
På trods af at vi alle kom fra forskellige brancher, forstod vores instruktør, Guðmundur, at omfavne og inddrage os alle i undervisningen.
Undervisning baseret på anerkendt forskning
Underviseren lagde ud med at gennemgå koncepterne UI og UX. Han kom med eksempler på god og dårlig UX, og som han sagde: ”God UX er, når vi gør ting uden at tænke”. Vi fik også præsenteret en række teorier og modeller, som er gode at bruge, når man arbejder med UX design.
Tilgangen til undervisningen var baseret på anerkendt forskning, så vi kunne blive i stand til at designe til et publikum, som ikke nødvendigvis afspejlede vores egen smag og personlighed. ”Det er ikke op til dig, klienten eller chefen at bestemme designet – det er op til brugeren”, sagde Guðmundur.
Han brugte mange eksempler fra virkeligheden, således at vi hele tiden kunne sætte modellerne og teorierne ind i en hverdagskontekst.
En UX design proces fra A-Z
Efter en god frokost blev vi introduceret til, hvordan en UX design proces kunne se ud fra A-Z. Dette var startskuddet til, at vi selv skulle i gang med at arbejde. Vi blev inddelt i 2 teams, og så var det ellers i gang med at designe på baggrund af det, vi havde lært.
Det hele foregik på papir med kuglepen, tusch, tape, saks og sticky notes. Som Guðmundur sagde: ”Vi skal tilbage til børnehaven og lave klippe-klistre”. Det var enormt befriende at arbejde uden for skærmens fire vægge, og det var kun fantasien, der satte grænser.
Foto: Ovenfor ses nogle af trinene fra den kreative proces på UX kurset
Overbevisende design: Få dine besøgende til at opføre sig som du ønsker
På dag 2 blev vi introduceret til begrebet ”Overbevisende Design”. Her fik vi en række tips og tricks til at få de besøgende på ens hjemmeside til at opføre sig, som man ønsker. Derefter fortsatte vi på vores UX design projekt i de 2 teams, og sidst på dagen præsenterede vi vores løsninger for hinanden.
Da vi præsenterede var vi ikke blot i stand til at forklare, hvad vi havde designet, men også hvorfor vi havde designet, som vi havde.
Hurtig introduktion til Adobe XD
En hurtig rundtur i Adobe XD (Experience Design) blev det også til, inden vi sluttede dagen. Et program som kan bruges til at udarbejde prototyper, visualisere sit digitale produkt og teste brugeroplevelsen (du kan iøvrigt læse mere om Adobe XD her).
En god værktøjskasse
Da klokken blev 16, og kurset var slut, gik vi alle derfra med en meget relevant værktøjskasse, som vi kan tage med os i vores videre arbejde med UX design. Som en bonus fik vi adgang til en masse ekstra materiale om emnet, så vi kan blive endnu klogere og bedre til at designe gode brugeroplevelser.
Jeg spurgte 2 af mine med-kursister, hvad de følte sig i stand til at udrette nu, som de ikke var i stand til at udrette før kurset:
”Jeg har fået et teoretisk fundament, som jeg virkelig har manglet i mit arbejde som grafisk designer. Jeg har fået kendskab til nye modeller og teorier, som jeg kan bruge til at forklare hvorfor, jeg gør, som jeg gør. Det er fedt, at man nu føler sig klædt på til at kunne argumentere for sine designforslag. Og så har vi lært en rigtig god fremgangsmåde, som gør arbejdet med UX nemmere og mere overskueligt”.
For mit eget vedkommende er jeg blevet i stand til at forstå omfanget af UX design. Det er en lang og vedvarende proces, som ikke alene bør hvile på designerens skuldre. Derudover har kurset givet mig den designmæssige og grafiske tankegang, som jeg efterspurgte. Noget som jeg i den grad kan bruge i mit arbejde.
Vil du også blive i stand til at forstå omfanget og teorien bag at designe gode brugeroplevelser? Så kan du med fordel tage et nærmere kig på Softworlds 2-dages UX design kursus.
Download en guide til UX design
Tilmeld dig Softworlds nyhedsbrev og hent samtidig guiden: (Næsten) Alt du skal vide om UX design i PDF-format.Tilmeld dig og download guiden
GUIDE