Indrømmet: I dag nørder vi.
Det skal handle om kunstig intelligens og mere specifikt om digitale botter. Du kommunikerer sandsynligvis med dem på daglig basis allerede og måske uden at vide det.
Læs om digitale botter, og hvad de kan bruges til i dit arbejde som grafiker og på digitale medier.
Hvis du er ejer af en iPhone, har du sikkert allerede stiftet bekendtskab med Siri. Det er en bot, som er installeret i din smartphone, og som kan forstå og kommunikere gennem tale. Hvis du ikke er så hurtig på tasterne, kan den skrive en SMS for dig. Den kan også sætte alarmer eller ringe op til dine kontakter blot ved, at du beder den om det. Men Siri er sandsynligvis ikke den eneste bot omkring dig.
Botter, robotter og kunstig intelligens
Før vi kommer så langt, skal vi have nogle begreber på plads. Bots og kunstig intelligens lyder som noget, der hører til i en science fiction-film. Her er det afgørende at slå fast, at botter og robotter ikke er det samme.
En robot er et stykke software, som kan replikere en persons interageren med en applikations brugergrænseflade. Sagt på godt dansk kan den grundlæggende styre din mus og dit tastatur for dig. En bot derimod, også kendt som chatbot, er et stykke software, som kan føre en naturlig samtale enten over tekst eller i tale med en ægte, levende person.
Det gør en bot ved hjælp af kunstig intelligens for at kunne forstå brugerens intentioner. En bot er ofte trænet til kun at fokusere på et bestemt område. Og det er med disse botter, at man faktisk får den bedste brugeroplevelse.
Her kan du møde digitale botter
Det kan være, at du har en digital bot som kollega. Virksomheder benytter i stigende grad bots i fx HR-afdelinger til at besvare de oftest stillede spørgsmål. På den måde frigør det tid hos medarbejderne, som så kan fokusere på de virkelig spændende og udfordrende arbejdsopgaver i afdelingen.
De kan også hjælpe til i salgsafdelingen, hvor de kan overtage den indledende dialog med en potentiel kunde. Dens kunstige intelligens kan løbende vurdere, hvor interesseret kunden virker og eventuelt sende kunden videre til en rigtig salgsmedarbejder, hvis kunden viser nok interesse.
Også din bank kan benytte botter. Banker skal løbende kunne bekræfte deres kunders identitet for at undgå for eksempel hvidvask. Her kan en bot kontakte kunden over mail, SMS eller andet og indhente informationer til banken – bemærk her, at det faktisk er botten, der indleder kontakten til kunden og ikke omvendt.
Hvem kan drage nytte af kunstig intelligens?
Thomas Martinsen er CEO i BlueFragments, som er et konsulenthus, der udvikler software til virksomheder. Og i øjeblikket arbejder de meget med data og kunstig intelligens.
“Hvis man kender sin data, opsamler det rigtigt og analyserer det rigtigt, hvordan kan det så være en hjælpende faktor i ens dagligdagsprocesser? Hvordan kan man gøre folk i stand til at træffe endnu bedre beslutninger, end de gør i dag? Det kan man ved hjælp af kunstig intelligens,” siger Thomas Martinsen.
Han har både en teknisk uddannelse bag sig og en masse praktisk erfaring i forhold til brugen af kunstig intelligens i forskellige slags virksomheder.
“Det er mig, der er ude og snakke med alle vores kunder. Det betyder, at jeg kommer ud og ser forskellige kunder og snakker med dem omkring, hvad deres behov er, og hvordan man kan se kunstig intelligens brugt hos dem” forklarer Thomas.
Der er derfor god grund til at holde øje med dem. Botterne findes overalt omkring os, og der kommer sandsynligvis kun flere af dem!