4 tip til kommunikation på sociale medier

kommunikation på sociale medier

Der er 4 grundlæggende råd du kan følge, når virksomheden skal bruge de sociale medier som relationsopbyggende platforme.

At bruge sociale medier til forretningsmæssige formål handler om, at du skal lære at dele andet end private familiebilleder og sende fødselsdagshilsener til dine Facebook venner. Sociale medier har indbygget utallige muligheder, som er under konstant forandring, og derfor kan funktioner let overses eller misfortolkes.

Kendskab til de basale tekniske muligheder er et must for at komme godt i gang fra start. Et overblik over muligheder og faldgruber ved de mest anvendte platforme, hvor dine brugere færdes, vil hjælpe dig til at navigere sikkert og tillidsfuldt på de sociale medier.

Så hvad er de 4 bedste tip at have in mente når du skal kommunikere med din målgruppe på sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn og flere?

1. Sociale medier handler om samtaler

Første bud i den uskrevne social media bibel er at se al kommunikation på sociale medie platforme som samtaler. Det primære mål bør være at skabe dialog mellem virksomhed og brugere, som både kan være eksisterende kunder og potentielle nye kunder.

2. Skab værdi for dine brugere, hvis du vil have dem som kunder

Her er det væsentlig at forstå, at dialog ikke er at råbe “køb bananer, køb bananer!” – hvis man har en virksomhed, som sælger bananer. Det handler mere om at gå i dialog om de mange fantastiske anvendelsesmuligheder en moden banan har.

Derfor kan banan-virksomheden med fordel dele videoer med opskrifter til, hvordan en velsmagende banankage laves.

Eller endnu mere kreativt, at involvere brugerne og invitere dem til at dele opskrifter på banankage. Faciliteret i et online rum, der er støttet af virksomheden, der sælger bananer.

Den opskrift på banankage med flest likes, vinder et års forbrug af bananer.

3. Vær personlig og kommunikér direkte

Kommunikér gerne din virksomheds kerneværdier i samarbejde med dine brugere og kunder. Her kræver ‘social media-sproget’, at du kommunikerer personligt og direkte.

Det gør du gennem invitation til dialog, involvering og deling på netop de social medieplatforme, som passer bedst til din virksomhed.

Præmissen er naturligvis, at du har kendskab til din virksomhed kerneværdier. Herefter er første skridt, at du har et basalt kendskab til fordelene og ulemperne ved de meste brugte platforme.

Desuden et grundlæggende designmæssigt kendskab til, hvordan platformen tilpasses til at have et mere forretningsorienteret fokus.

4. Integrér virksomhedens visuelle profil

Som grafiker, webdesigner, marketeer eller kommunikatør, er du garanteret allerede klar over , hvor vigtig en rolle virksomhedens visuelle profil spiller.

Det samme gælder på de sociale medier, og i takt med at flere medier opstår, og selvsamme medier er under konstant forandring (se bare Facebooks seneste ændringer), så er det vigtigt, at man hele tiden tilpasser sig visuelt og kommunikativt.

Det samme gælder for funktionaliteten i mediet, som også varierer meget.

God fornøjelse med at komme i gang med de værdiskabende samtaler med jeres brugere.

Download en guide til digital grafik

Tilmeld dig Softworlds nyhedsbrev og hent en lynguide til digital grafik (PDF format). Lær om programmer, værktøjer og metoder til designprocessen.
Tilmeld dig og download guiden
GUIDE

Vi styrker dine grafiske, kreative og digitale kompetencer

På et kursus hos Softworld får du hands-on viden og undervisning i de mest populære grafiske og kreative programmer, emner og fagområder.

Kunstig intelligens

Udforsk tidsbesparende arbejdsgange med kunstig intelligens.

Adobe Illustrator

Lær at skabe dine egne illustrationer, logoer, ikoner og unikke grafikker.

Adobe InDesign

Lær at designe grafisk materiale og tryksager i det populære program.

WordPress

Lær at opbygge hjemmesider i det brugervenlige system.

Relaterede blogindlæg