Arbejder du til daglig med opgaver relateret til din virksomheds markedsføring eller kommunikation?
Der er ingen tvivl om, at den digitale udvikling – som i øvrigt drøner af sted – hele tiden stiller nye krav til medarbejdere inden for de fleste digitale og kreative brancher.
I dette blogindlæg beskriver vi nogle af de udfordringer som dagens og fremtidens digitale medarbejdere står ovenfor.
Kommunikationsmedarbejderen der blev designer og programmør
I gamle dage, hvis noget skulle ændres på en hjemmeside, f.eks. en opdateret tekst på ”om os”, så skulle det først sendes forbi den, der i udgangspunktet havde kodet hjemmesiden.
I dag udfører mange kommunikations- og marketingsfolk selv rettelser i både tekst, design og layout på virksomhedens hjemmesider og digitale platforme.
Systemer som WordPress, Joomla og Wix har med drag-and-drop funktionalitet nærmest givet flere tekstforfattere en junior designer-hat på. Har man oveni købet kendskab til basal CSS kodning, kan man også pludselig løse nogle opgaver, der ellers skulle forbi programmørens travle bord.
De digitale ’blæksprutter’ omkring os
Disse ’blæksprutter’ møder vi ude på en række arbejdspladser i dag. Mange af dem, der sidder med disse nye roller, siger, at de mangler grundviden og best-practice omkring netop designregler, layout og kodning.
De har en god praktisk forståelse for, hvordan noget skal stilles op og se ud, men har svært ved at finde de rigtige argumenter for deres valg.
En udfordring nogle kan møde er, hvis de f.eks. får til opgave at producere en hjemmeside, landingpage eller en anden digital løsning.
Her kan manglen på en grunduddannelse inden for bruger-centreret design eller UX principper stå i vejen for et optimalt resultat og føre til, at opgaven tager længere tid end nødvendigt.
Styrken, disse digitale blæksprutter besidder, er til gengæld, at de har et overordnet overblik, færdigheder og viden inden for en bred vifte af en virksomheds digitale tilstedeværelse, og at de er i stand til at omsætte denne viden til konkrete resultater.
I virkeligheden arbejder digitale blæksprutter i dag på kryds og tværs af mange forskellige områder, der har stor betydning både for virksomheden og for ens succes på jobbet.
I vinter gemmeførte vi i Softworld en undersøgelse, hvor vi kunne konkludere, at de fleste sidder med jobs, hvor de både skal være kreative og analytiske på én gang, have sans for detaljen samtidig med at skulle projektstyre. I det hele taget forventes der mange steder i dag, at man i den kreative branche er i stand til at fylde mange forskellige roller på arbejdspladsen.
Så hvad gør man?
Heldigvis har både den digitale og fysiske verden udstyret os med en række muligheder og værktøjer til at viderekvalificere vores færdigheder inden for de områder, vi vil styrke.
Der findes blandt andet online ressourcer, kurser, uddannelsesforløb inden for specifikke faglige områder, workshops, seminarer og erhvervsuddannelser.
Hos Softworld har vi fokus på at udvikle kurser, workshops og forløb, der er direkte tilpasset markedets efterspørgsel på opkvalificering af medarbejdere og sørge for måske det vigtigste: At fremtidens medarbejdere føler sig kompetente og kvalificerede i deres mange roller på arbejdspladsen.
Nettet er også fyldt med både gratis og betalte ressourcer, how-to guides, video tutorials og lignende, hvor man med et grundigt detektivarbejde kan få en introduktion til og blive klogere på specifikke områder.