I UX design handler en brugerfortælling om at finde frem til sin brugers mål, hvilket kan gøres ved at stille spørgsmål fra brugerens udgangspunkt:
“Som en , vil jeg gerne , så jeg kan< opnå noget, af en årsag>.”
Eksempelvis:
“Som en dedikeret kaffeentusiast, vil jeg gerne finde et sted hvorfra jeg kan købe friskristet kaffe der bliver sendt til min hoveddør, så jeg slipper for at finde et lokalt risteri og hente kaffe hver anden uge”.
Som udgangspunkt vil der ofte være mange brugerfortællinger, pr. brugerprofil. I ovenstående eksempel er det muligheden for at finde frem til friskristet kaffe på en nem måde der er afgørende, for andre brugerprofiler kunne det være historien eller prisen der vil være vigtigst.
En gennemarbejdet brugerfortælling er skelettet for alle gode UX design projekter, og scenarierne er musklerne. Sammen kan de lægge fundamentet til den gode brugeroplevelse.
3 karakteristika for brugerfortællinger
Under alle omstændigheder er det smart at arbejde med følgende tre karakteristika for fortællingerne:
– De skal være korte, men beskrivende. Din brugerfortælling behøver ikke beskrive detaljer om brugeren, men istedet fokusere på hvad brugeren prøver at opnå gennem dit produkt eller webside.
– Brugerfortællingen definerer din brugertype. Hvis vi tager ovenstående eksempel, har vi identificeret brugeren som ‘dedikeret kaffeentusiast’. Vi behøver ikke gå dybere, da vi fokuserer på den karakteristik der relaterer brugeren til vores produkt eller webside.
– Brugerfortællinger opridser et behov eller problem som vores produkt eller webside løser. I mit eksempel definerer vi det med at brugeren “ så jeg slipper for at finde et lokalt risteri og hente kaffe hveranden uge”.
Brugerscenarier
Brugerscenarier fortsætter fra beskrivelse af brugerbehovet, til hvordan brugeren interagerer med produktet eller siden, og hvorfor. Det er en længere og mere beskrivende tekst, end brugerfortællingen, men indholdet skal stadig være præcis og fokusere på indhold alene relevant for brugeroplevelsen ved besøg på din webside.
Et perfekt brugerscenarie er en kort fortælling der definerer den kontekst din side bliver brugt i. Den skal svare på spørgsmål som:
Hvem er brugeren?
Hvad vil denne bruger opnå med din side eller dit produkt?
Hvordan vil brugeren opnå det?
Hvorfor vil brugeren benytte din webside til at opnå dette, fremfor andre websider der løser samme problem?
Gennem de her brugerscenarier kan man opnå en differentiering på den gode brugeroplevelse, og lade det være en grund til at navigere rundt på din webside frem for andre.
De her brugerscenarier, sammen med data drevet ind gennem analyseværktøjer som Google Analytics, kan bruges til at justere hvordan du designer CTAs (Call to Actions) og menustrukturer, samt placeringen af tekst og billeder.
Brugerscenarier og brugerfortællinger overlapper hinanden, men bør begge benyttes i dit UX design, både som udgangspunkt for en ny side, men kan også bruges som del i en iterativ optimering af en allerede eksisterende side.
Brugerfortællingen er mere kompakt og fungerer som en hurtig genvej til forståelse af din bruger, hvor brugerscenariet er mere detaljeret og giver en udvidet forståelse.
Lær UX design fra Adobe-certificerede specialister
Hos Softworld kan du deltage på UX design kurser, hvor du møder certificerede Adobe-specialister og UX designere med lang erfaring.