Hvilke tendenser kan du forvente at se meget mere af inden for grafisk design, kreativitet og digitale medier?
Her kan du bl.a. læse om 3D-design, animation & interaktivitet, Augmented Reality og automation samt blive opdateret og få inspiration til dit kreative og digitale arbejde.
Her er vores (og branchens) spådomme for kreative og grafiske tendenser. God læselyst!
Hos Softworld står nogle af branchens bedste instruktører klar til at tage imod grafikere, designere, journalister, freelancere, video- og marketingfolk på en række spændende og lærerige kurser. Se en oversigt over alle kreative kurser her >> |
1. 3D-design og realisme
”Fladt design” har længe været en ufravigelig trend, men nu ser det endelig ud til, at 3D, realisme og dybde er ved at gøre et comeback i den digitale designverden.
Men 3D er ikke kun en stigende designtrend. Muligheden for at udvikle 3D-modeller er blevet populært til fremstillingen af realistiske prototyper til produktemballage, tøj- og skodesign – blot for at nævne nogle eksempler.
3D-designmodeller har den fordel, at man kan se det endelige designresultat i et realistisk miljø, inden der bliver sat dyre produktioner i gang.
Realisme blandet med “fladt design” er også noget, du skal kigge efter. Her mikses traditionel vektorgrafik med realistiske billeder – noget der kan skabe autenticitet og give kunden en bedre indlevelse i produktet. Denne type design ses brugt mere og mere på tværs af webdesign, produktpræsentationer, magasindesign og reklamemateriale.
2. Minimalisme og dybde i figurer og mønstre
Du kan også forvente at se øget brug af kreative mønstre, der kombinerer både dybde, minimalisme og 3D-design.
Hvor vi før har været mere vant til ’gradients’ eller ’solid color’ baggrunde på f.eks. hjemmesider, vil kreative mønstre, der kombinerer minimalisme med førnævnte 3D og dybde-effekter blive brugt i udstrakt grad på digitale platforme.
3. Animation og interaktivitet
Animation er et effektivt visuelt værktøj til at tiltrække opmærksomhed. Animationerne bliver stadigt mere avancerede og bruges både i bannere, annoncer, animerede ikoner, storytelling og andre grafiske elementer ved hjælp af Motion Graphics design, der giver en wow-effekt.
Vær også på udkig efter såkaldte mikro-interaktioner, som kort fortalt er små interaktive elementer designet med det formål at gøre brugeroplevelsen bedre.
Det kan f.eks. være en lille animation, som vises, imens en side indlæses eller tre prikker der blinker, imens du venter på, at din PDF bliver downloadet.
4. Unikke og håndtegnede illustrationer
Er du digital designer med flair for tegning? Så vil du formodentligt være eftertragtet i den kommende tid. Mange virksomheder ser fordelen i at have grafikere i stalden, der kan gøre “det lille ekstra” og skabe unikke, håndtegnede grafikker, ikoner og illustrationer.
Det håndtegnede element gør, at grafikkerne fremstår unikke, bliver husket af målgruppen og får virksomheden til at skille sig ud.
5. AR – Augmented Reality design
Augmented Reality (AR) er stadig et relativt nyt fænomen, som ikke er blevet mainstream endnu. Flere grafikere er dog begyndt at snuse til designteknikken, der går ud på at tilføje virtuelt indhold til den virkelige verden.
Dette giver mulighed for at skabe helt nye og anderledes måder at interagere med brugere og kunder på. AR spås også at blive stort på spil-og simulationsfronten.
I denne video kan du se 5 eksempler på kreativ brug af Augmented Reality i markedsføring:
6. Grafiker-rollen bliver mere flydende
Tendensen med, at kreative roller i et firma bliver mere flydende og løsere defineret – fortsætter.
Arbejder du f.eks. som marketing- eller kommunikationsmedarbejder med et digitalt fokus vil du opleve, at du med en god grundforståelse for grafisk design, sandsynligvis vil kunne opnå større frihed i dit arbejde ved selv at kunne løse en række grafiske opgaver.
Omvendt vil du som grafiker måske opleve, at du ved at have en basisforståelse for online marketing-mekanismer og tekniske aspekter vil få nye og spændende muligheder på arbejdsmarkedet.
7. Smartere all-in-one marketingsystemer
All-in-one systemer der samler alle marketingaktiviteter ét sted er ikke noget nyt.
Dét der derimod er nyt er, at systemerne bliver smartere og mere intuitive. Det har fået mange virksomheder til at udnytte automatisering af tunge processer og repeterende arbejdsopgaver.
Det giver mere plads til kreativitet og strategi og er noget, som gør arbejdsdagen lettere hos mange virksomheder.
Chatbots, automatisk mødebooking, 1:1 opfølgning med kunder, håndtering af sociale medier samt support er blot nogle af de opgaver, som mange af de smarte all-in-one systemer kan håndtere. Det frigiver mere tid til skræddersyet opfølgning og giver i mange tilfælde bedre muligheder for en tættere kundekontakt og kundeoplevelse.
Eksempler på all-in-one marketing systemer er bl.a. HubSpot, Salesforce, Infusionsoft og Adobe Marketing Cloud.
8. Automatisering – uden at kende kode
Med Zapier kan du integrere og automatisere nærmest alle systemer. Har du et CRM system, der skal knyttes sammen med et faktureringssystem, så kan du (uden at være programmør) sandsynligvis selv ved hjælp af Zapier integrere de to systemer.
Herved kan der opsættes automatisk generering af faktura til en bestemt kunde, sendes mails samt holdes styr på, hvilke data der hører til en kunde.
Udviklingen af såkaldte “non-programming” apps og systemer, der kan klare smarte og avancerede opgaver på en brugervenlig måde, er i høj kurs.