Er du, som mange andre, i tvivl om, hvad InDesign egentlig bruges til og hvornår du bør bruge det fremfor Adobe’s andre grafiske programmer?
Så læs med her, hvor vi gennemgår, hvad InDesign primært bruges til, hvem programmet henvender sig til og hvordan det adskiller sig fra Illustrator og Photoshop.
InDesign er endnu en af Creative Clouds meget populære applikationer, og det skyldes blandt andet, at der er tale om et program, der samler mange forskellige funktioner.
Derudover opfattes InDesign som branchestandarden indenfor layout og er derfor et helt uundværligt program for mange grafiske designere.
Hvad kan du i Adobe InDesign?
InDesign er fantastisk til layout og flersidet opsætning. Du kan derfor benytte programmet til at skabe alt fra visuelle årsrapporter til flotte, mangesidet kataloger. InDesign egner sig desuden både til at skabe layouts til digitalt content og print.
InDesign har derudover mange af de mest essentielle værktøjer, som de fleste kender fra Illustrator og Photoshop, og det betyder, at du også kan arbejde med at skabe (simpel) grafik og redigere billeder i programmet.
For nogle betyder det, at de kan nøjes med at bruge InDesign, når de laver grafisk arbejde.
Men for de fleste grafikere, er InDesign det sidste værktøj, der skal bruges, før noget udgives. Det er her hvor billeder, der har været igennem Photoshop samt grafik skabt i Illustrator sammensættes til flotte layouts.
Derudover er InDesign fantastisk til tekstopsætning, og derfor også ideelt at bruge til layouts, der udelukkende indeholder tekst.
Skal du lære InDesign af nogle af Danmarks dygtigste instruktører?
På et Adobe-certificeret kursus i Softworld bliver du klædt på med nye grafiske og kreative kompetencer. Læs mere og se kurserne her »
Hvem bruger InDesign?
InDesign bliver primært brugt af grafiske designere og layoutere. Her bliver softwaren dog benyttet til fra alt til opsætning af bøger til SoMe content.
Der er desuden flere og flere marketingsansatte, der lærer at benytte InDesign til at opsætte digitale kampagner og content. Det skyldes blandt andet, at de nyere versioner af InDesign er blevet bedre til at skabe digitalt indhold.
Hvordan adskiller InDesign sig fra Illustrator og Photoshop?
Fordi de tre programmer har flere af de samme tools er mange i tvivl om, hvordan InDesign egentlig adskiller sig fra de to andre Adobe favoritter.
Selvom InDesign deler funktioner med Illustrator og Photoshop, er programmet bedst til at layout. Skal du lave kompliceret, multilags billedredigering, er Photoshop altid at foretrække. Og vil du skabe dine egne grafikker, er Illustrator langt bedre egnet.
Med InDesign kan du nemt integrere filer fra andre Adobe-programmer som f.eks. Photoshop og Illustrator.
Desuden bør du altid bruge InDesign, når du skal arbejde med noget, der kræver flere sider. InDesign er som det eneste af de tre programmer skabt til at lave flersidet opsætninger.
InDesign – Det sidste trin, når du skal skabe marketing content
InDesign bliver brugt i mange forskellige sammenhænge og i senere år har marketingsafdelinger taget programmet til sig og bruger det hyppigt, når der skal skabes online content.
Fordi InDesign primært fungerer som et layout program, er programmet for mange det sidste sted noget content lander, inden det skal udgives. Her kan grafik, billeder og tekst sammensættes for at skabe fængende indhold, der får potentielle kunder til at stoppe op i den digitale informationsstrøm og se nærmere på dit produkt eller din service.
Så hvad kan jeg egentlige bruge InDesign til?
Er du stadig i tvivl om InDesign er noget, du bør give dig i kast med? Så kommer vi her med fem konkrete eksempler på, hvad InDesign bruges til.
- Opsætning af content til SoMe
InDesign er fantastisk til at opsætte forskellige former for content til SoMe. Det kan være alt fra små konkurrencer til større online kampagner. - Plakater
Rigtigt mange bruger InDesign, hvis de skal lave plakater. Det er nemt at inkorporerer og arbejde med de mange forskellige elementer, som plakater typisk indeholder. - Brochure og kataloger (både online og print)
Noget af det, der er særligt for InDesign er, at det er lavet til at arbejde med flersidet layout, og derfor er det oplagt altid at bruge InDesign, når du skal lave brochure eller kataloger. Her kan der både være tale om print eller online kataloger/brochurer. - Opsætning af rapporter
Mange bruger InDesign til at opsætte lange rapporter. Især, hvis rapporten skal indeholde forskellige elementer, som for eksempel tekstbokse og grafisk visualisering af data. Her er det langt bedre at arbejde i InDesign end for eksempel Word, som ikke giver et lige så professionelt resultat. - E-mail marketing
InDesign er også oplagt at bruge til e-mail marketing. Programmet er et fantastisk værktøj til at opsætte flotte e-mail templates, der kan bruges, når du skal sende nyheds- eller tilbudsmails ud.
Download en guide til UX design
Tilmeld dig Softworlds nyhedsbrev og hent samtidig guiden: (Næsten) Alt du skal vide om UX design i PDF-format.Tilmeld dig og download guiden
GUIDE